چرا زوج هاي جوان بعد از گذشت مدّتي از آغاز زندگي ديگر آن شور و شوق دوران نامزدي را ندارند و مانند سابق از همسرشان لذت نمي برند؟ و به قول خيلي ها : چرا زندگي فقط 6 ماه اوّلش زيباست؟...! پاسخ مطلبي که بايد مدّ نظر قرار گيرد اين است که در آغاز آشنايي ها هر دو نفر از طرف مقابل تنها يک ظاهر و يا باطن کلّي مي بينند و به جزئيات آن توجهي ندارند که اين امر به علّت کمي مدّت آشنايي کاملاً طبيعي است، ولي بعد از گذشت مدّتي از آغاز زندگي کم کم به جزئيات دروني و ظاهري يکديگر پي برده و آن جزئيات را به تنه ...

چرا زوج های جوان بعد از گذشت مدّتی از آغاز زندگی دیگر آن شور و شوقپرسش و پاسخ مسائل جنسی / احکام دوران نامزدی را ندارند و مانند سابق از همسرشان لذت نمی برند؟ و به قول خیلی ها : چرا زندگی فقط 6 ماه اوّلش زیباست؟...!
پاسخ
مطلبی که باید مدّ نظر قرار گیرد این است که در آغاز آشنایی ها هر دو نفر از طرف مقابل تنها یک ظاهر و یا باطن کلّی می بینند و به جزئیات آن توجهی ندارند که این امر به علّت کمی مدّت آشنایی کاملاً طبیعی است، ولی بعد از گذشت مدّتی از آغاز زندگی کم کم به جزئیات درونی و ظاهری یکدیگر پی برده و آن جزئیات را به تنهایی مورد بررسی قرار می دهند، غافل از اینکه این جزئیات که برخی بد و برخی خوب هستند در کنار یک دیگر آن کلّیتی را می سازند که در اوایل با چه عشقی به آن دوستت دارم می گفتند.
مشکل اصلی در اینجاست که اگر با دید جامعی به طرف مقابل نگاه کنند خواهند دید که کاستی های او در کنار خوبی هایش چه زیباست و بالا تر از آن در کنار خوبی های خودشان... اگر همیشه به یکدیگر کلی نگاه کنیم و در جزئیات وجودی هم توقف نکنیم، زندگی همیشه همان شیرینی اوّل خود را خواهد داشت، چه بسا با این دید کلی، هر روز ابعاد تازه ای از وجود هم خواهند شناخت که به علاقه یشان بیشتر دامن خواهد زد.


من در آستانه ازدواج با دختری هستم ولی می خواهیم فعلا عقد کنیم و تا چند سالی به همین منوال بمانیم ولی من درباره حد و حدود رولبط جنسی در این دوران هیچ نمی دانم لطفا مرا راهنمایی کنید ممنون و سپاسگذارم.
پاسخ
در این خصوص باید گفت تقریبا هیچ محدودیتی در روابط جنسی بین زن و شوهر وجود ندارد، چه در عقد موقت و چه در عقد دائم ، ولی متعارف این است که در مدت عقد موقت با دختر باکره دخول انجام نشود ، چه از دبر ( پشت ) و چه از قبل ( جلو ) و در دوران عقد دائم هم دخول از دبر ( پشت ) مکروه موکد است. و اجازه ی زن یا عدم اجازه ی وی تاثیری در حکم ندارد. پیشنهاد می شود ، مدت عقد را زیاد طولانی نکنید ، مخصوصاً عقد دائم را...
اما در مدت عقد دائم هر نوع استفاده و لذت بری مرد از زن و بالعکس بسیار نیکو است و زن حق ندارد از لذت بری مرد ممانعت به عم�� آورد، و نیکو است ، مرد از نظر جنسی زن را ارضا کند چرا که امام صادق (ع) می فرماید: اگر یکی از شما با همسرش جماع کند و او را ارضا نکند اگر آن زن به یک سیاه زنگی دست پیدا کند به او بیاویزد.


آیا نزدیکی با همسر در شبهای شهادت ائمه گناه دارد ؟
پاسخ
خیر ، ولی بهتر است در این شبها ، از لهو و لعب بدور باشیم و به عبادت و سوگواری بپردازیم ، و اگر خوف به گناه افتادن وجود دارد به نزدیکی بپردازیم و حواسمان باشد تا این کار به صورت شادی کردن در نیاید و این مصیبت را فراموش نکنیم.


آیا در هنگام روابط جنسی با همسر خود میتوان در مورد زن ومرد دیگر حرف زد ویا فکر کرد؟
پاسخ
خیر، زن و مرد مسلمان و مومن هرگز چنین کاری نخواهند کرد چرا که عواقب شوم آن دامن گیر آنها خواهد شد ؛ رسول الله (ص) در وصیت خود به امام علی (ع) فرمود: یا علی! با شهوت و خواهش زن دیگری با زن خود جماع مکن که اگر فرزندی حاصل شود مخنث و در صفت زنان ( دو جنسییت؛ که امروزه نیز در جامعه زیاد مشاهده می شود) و یا دیوانه خواهد شد. و در مورد حرف زدن فرمود: در هنگام جماع کمتر حرف بزند که اگر فرزندی حاصل شود لال می شود.


 آیا جماع عشق واقعی را از بین میبرد؟


پاسخ
برای پاسخ به این سوال باید ابتدا روشن شود از منظور از عشق چه عشقی است؛ امروزه عشق هایی که از روی شهوت آغاز می شوند بسیار زیادند به طوری که به سختی می توان گفت بین زن و مردی عشقی آغاز شود که در بطن خود شهوتی را پنهان نکرده باشد و محبت قلبی صِرف باشد.
بسیاردیده شده که دختران و پسران پس از دوستی ها و عشق بازی ها و در نهایت با ایجاد رابطه ی جنسی و اتمام آن ناگهان نسبت به هم سرد شده و دیگر از آن همه عشق و علاقه رنگ کم رنگی مشاهده می شود، تا جایی که گاهی کار به به هم خوردن رابطه می کشد ، چرا که انسان حریص است به آنچه که به آن دست پیدا نمی کند و وقتی عشقی با شهوت آغاز شود و سپس آن شهوت ارضا شود مسلّماً دیگر انگیزه ای برای وجود آن عشق نیست و محبت رنگ خود را باخته و کار به دلزدگی می رسد. امّا پر وا ضح است که چنین علاقه ای ، عشق واقعی نیست و این علاقه به روح و واقعیت وجودی معشوق نیست بلکه عاشق در اینجا علاقه مند به جسم معشوق می شود و پس از وصال دیگر برایش آن جذابیت اولیه را ندارد، امّا در سایه ی تعالیم اسلامی انسان حقیقتاً به آن عشق حقیقی دست می یابد و این میسّر نیست مگر با عمل به دستورات آن.
یکی از مسائلی که در تداوم عشق پایدار میان زن و مرد بسیار مهم است ، بستن عهد و پیمان ازدواج است که طبق دستور اسلام به دوشکل موقت و دائم امکان پذیر است، در این حالت زن و مرد به خاطر تعهداتی که نسبت به هم دارند هرچند به خاطر شهوت به هم علاقه مند شده باشند امّا پس از ارضاء آن در کنار هم می مانند و خداوند محبّت آنان را در قلب هم زیاد می کند و به مرور ابعاد جدیدی از محبت را درک کرده و علاقه مند می شوند و در مسیر رسیدن به عشق واقعی گام بر می دارند.
لازم به ذکر است که مطالبی که قید می شود کاملاً جنبه ی عملی داشته و با توجه به تجربیات بسیاری ذکر می شود.
طبق تعالیم اسلام انسان می آموزد که به حقیقت انسانها عشق ورزیده و و جود آنها را دوست داشته باشد امّا طبیعتاً توجه به باطن وجود افراد بدون توجه به ظاهر وجودشان در ابتدای امر ممکن نیست. به عبارت دیگر برای اینکه انسان به مرتبه ی بالاتری نگاه کند باید در ابتدا سیر باشد مثل اینکه انسان گرسنه نه به ویتامین غذا فکر می کند و نه به آداب غذا خوردن و از این قبیل، امّا وقتی انسان مرتبه ی پایین تر عشق را که همان عشق شهوانی است طی کرد تازه می تواند به دنبال ادامه ی مسیر رشد رفته تا جایی که حقیقتا ً عاشق وجود معشوق خود شود . و برای رسیدن به چنین عشقی تنها باید از وجود کامل ؛ یعنی خداوند کمک گرفته و از عنایات اهل بیت پیغمبر (ص) یاری جست. آنگاه بعد از رسیدن به چنین عشقی یک عشق بالاتر در مقابل آدمی است ؛ در آن زمان که عاشق وجود معشوق خود گشت اکنون به آن وجودی که این وجود معشوق را آفریده توجه پیدا می کند و سپس عاشق آن می شود و آن زمان است که می گوید : عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست.
اما در اوایل روابط زناشویی ممکن است گاهی دلزدگی هایی در طرفین پس از ارضاء نیاز جنسی به وجود آید که با خرد ورزی یک طرف می تواند سریعاً به عشقی قوی تر تبدیل شود که آن عشق اوّلیه در مقابلش صفر است. و راهش این است که یک طرف آگاه به شدت محبت خود را آغاز کرده و ادامه دهد حتی به ظاهر و حتی اگر احساس تنفر کرد باز هم محبت خویش را ادامه دهد و آنگاه است که پس از مدتی عشق به ثمر نشسته و عشق طرف مقابل شکوفه می دهد و احساس تنفر به وجود آمده در خود شخص هم از بین رفته و جای خود را محبت می دهد : از محبت خارها گل می شود.
قابل توجه است که ایم مسائل امروزه بیشتر در مورد مردان دیده می شود و اگر آن مرد آگاه باشد می تواند زندگی خود را تبدیل به یک زندگی بهشتی کند اما اگر آگاه نباشد و متوجه نباشد این زن است که باید زندگی را حفظ کرده و خود و همسر خود را نجات دهد.


آیا نزدیکی با همسر از راه پشت (دُبُر) از نظر شرعی اشکال دارد؟
پاسخ
از نظر قریب به اتفاق علما نزدیکی با همسر از پشت کراهت شدید داشته و در برخی موارد حرام است و نیز از نظر اخلاقی کار صحیحی نمی باشد چرا که برای زن تنها درد را به همراه خواهد داشت و گاهی با عث انزجار از مرد و یا رابطه ی جنسی می شود و همچنین از نظر پزشکی باعث بسیاری از بیماری های رکتومی و دستگاه دفعیات از جمله بواسیر شده و همچنین بیماری هایی چون سوزاک و سایر بیماری های مقاربتی و دستگاه تناسلی را به همراه خواهد داشت، همچنین نا همگونی اندام زن را به همراه می آورد و باعث نوعی پوف آلود شدن اندام وی می شود که پیری زود رس را به همراه خواهد داشت.
در روایات بسیاری از اهل بیت (ع) نیز به شدت از این کار نهی شده است و این کار را بسیار ناروا دانسته اند. چرا انسان عاقل راه طبیعی و لذت بخشی را که خداوند برای او قرار داده است رها کرده و از بیراهه رود.


آیا میتوان آلت تناسلی را در دهان زن نهاد؟ آیا حرام نیست؟
پاسخ
آری ، حتی می توان گفت یکی از لذت بخش ترین قسمت های رابطه ی جنسی می تواند رابطه ی دهانی باشد ، همچنان که از معصوم (ع) سوال شد آیا انسان می تواند فرج زن خویش را ببوسد؟ حضرت پاسخ دادند باکی نیست. امّا کار هایی که معمولا افراد فاحشه و منحرف انجام می دهند مثل خوردن منی بسیار قبیح و علاوه بر حرام بودن عواقب جسمی و روحی نیز در پی دارد.


 اگر مرد با زن بازی کند ولی هیچ گونه عمل نزدیکی صورت نگیرد ایا ابی که از زن خارج می شود حکم منی را دارد؟ (مرجع: آیت الله بهجت)
پاسخ
اگر آب همراه با شهوت و جستن بیرون آمده و بعد از بیرون آمدن آن بدن سست شده ُ حکم منی دارد ، حتی اگر بدن سست هم نشود باز حکم منی دارد. و کم یا زیاد آن فرقی ندارد.

گردآوری: گروه دین و اندیشه پرداد

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه